Energiforbrug i transportsektoren er pt. baseret næsten fuldstændigt på fossile brændstoffer, i særdeleshed olie. På grund af stadig mere konkurrencedygtige produktionsomkostninger for vedvarende energi i varme- og energisektorerne, bliver fossile brændstoffer i stigende grad erstattet i disse områder, hvorimod CO2-udledning fra transport fortsætter med at stige. Der kommer derfor større opmærksomhed på transportsektoren, hvor et større fokus på energieffektivitet og skift til flydende biobrændsel, biogas og elektrobrændstoffer og elektrificering er mulige måder at reducere CO2-udledning fra transport. Disse skift styrker også båndene mellem sektorerne, i særdeleshed båndet mellem elektrificering og elektrobrændstoffer og den resterende sektor, men også energi- og landbrugssektoren igennem biogas.
Ea Energianalyse har arbejdet på talrige projekter der involverer transformation af transportsektoren, ofte med anvendelse af resultater fra energi- og varmesektormodeller som Balmorel, og transportsektormodeller som PETRA.
PETRA-modellen er designet af Ea Energianalyse til at udføre grundige scenarioanalyser af transportsektorens energiforbrug, CO2-udledning og forureningskilder frem mod 2050. Dette omfatter konsekvensanalyser af ændringer i nøgleudviklinger (dvs. priser på køretøj, energieffektivitet, total rejseefterspørgsel etc.) og skitsering af måder at nå politiske mål på. Modellen inkluderer data for personbiler, varevogne, lastbiler, busser og motorcykler, og medtager fremskrivninger af transportefterspørgsel, tekniske specifikationer, køretøjernes levetid og fordelingen af salg af nye biler i henhold til brændstof og teknologitype. Modellens økonomiske modul kan bruges til at foretage socioøkonomiske vurderinger af scenarier. PETRA er udviklet i Excel, hvilket gør det nemt at få adgang til både resultater og forudsætninger.
Nedenstående liste over projekter illustrerer de typer projekter, vi har arbejdet på.
Ea har udarbejdet en række anbefalinger til ladeinfrastrukturen i forbindelse med elektrificering af Agersø III og Omø færgerne. Arbejdet er udført for Slagelse Kommune som er en del..
Hver sommer afholder Energifonden arrangementet ”Summer School” for deltagere fra myndigheder, kommuner, interesseorganisationer, energiselskaber, rådgivere, NGO’ere mfl. om energisystemets udvikling inden for vedvarende energi, energibesparelser og grøn transport...
I dette projekt undersøgte Ea Energianalyse emissionsfaktorer for en række transportformer, til brug ved beregning af en rejses samlede klimabelastning. Udover klimabelastningen fra transport, blev belastningen fra hotelovernatninger..
Ea Energianalyse har bistået Klimapartnerskabet for Energi- og Forsyningssektoren med en analyse af en række tiltag for at reducere udledningen af drivhusgasser i Danmark frem mod 2030. Målet..
AFI-direktivet (AFI står for ”alternative fuels infrastructure”) blev vedtaget i EU i 2014. Medlemslandene skal som følge heraf indsende dokumentation om deres implementering og resultater på vej mod..
Ea Energianalyse assisterede i løbet af 2018 og 2019 Helsingør Kommune med opbygningen af en handlings- og klimaplan for kommunen frem mod 2030, baseret på et ønske om..
Elektrificering ses i stigende grad som en afgørende forudsætning for at nå de danske klimaambitioner om mindst 55% vedvarende energi i 2030 og uafhængighed af fossile brændsler i..
De fem nordiske lande – Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige – har nogle af de mest ambitiøse energi- og klimapolitikker i verden. Alligevel vil det kræve radikale..
I dette projekt foretog Ea Energianalyse en vurdering af muligheder og konsekvenser ved at gøre varebiler og tung transport der kører på biogas og diesel økonomisk ligestillede set..
Ea Energianalyse udførte konsekvensanalyser og privatøkonomiberegning af effekterne af en række potentielle tiltag i vejtransportsektoren ved hjælp af bl.a. PETRA-modellen. Analyserne var til brug for Enhedslistens klimaplan fra februar 2019,..
De nordiske lande har forpligtet sig til at reducere både CO2– og lokale emissioner, samt at skabe et grønnere transportsystem. Nye digitale mobilitetsløsninger, såsom multi-modal Mobility as a..
For bedre at forstå den fremtidige efterspørgsel efter gas og elektricitet fra transport, lavede Energinet.dk en undersøgelse af, hvornår gas- og elbiler ville blive konkurrencedygtige for privatforbrugere. Energinet.dk..
EU har flere fælles miljømål for årene 2030 og 2050. Hvis målene skal nås, og især hvis de skal nås på en omkostningseffektiv måde, vil de kræve fælles..
Regeringens langsigtede mål er, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændsler i 2050. I rapporten ”Energiscenarier frem mod 2020, 2035 og 2050” blev fire mulige bud på..
Ea Energianalyse har undersøgt hvilke internationale virkemidler, der kan anvendes til at fremme udbredelsen af elbiler i Danmark. Undersøgelsen har fokus på EU og på nationale virkemidler i..
En af de helt store udfordringer ved at gøre energisystemet uafhængigt af fossile brændsler er transportsektoren. En række analyser peger på, at elbiler vil udgøre en væsentlig del..
Ea Energianalyse har udarbejdet en analyse for Energi- og olieforum af transportsektorens fremtidige energiforbrug og CO2-udledning. I projektet blev scenarier for transportsektorens energiforbrug i Danmark frem mod 2035..
Ea Energianalyse har udarbejdet en scenarieanalyse af anvendelse af gas i transportsektoren. Scenarieanalysen havde til formål at beskrive en mulig udvikling for anvendelse af gas i transportsektoren og..
Ea Energianalyse har undersøgt næste generations transportteknologier for Toyota Motor Europe. I undersøgelsen er biler med forbrændingsmotorer, brint-, naturgas- og elbiler samt hybridbiler blevet sammenlignet med fokus på..
I dette forprojekt blev et flådeprojekt for Taxa 4X35, hvor 30 el-taxaer skal anskaffes og demonstreres, forberedt. Som en del af forprojektet undersøgtes eksisterende erfaringer med el-taxaer og..
Ea Energianalyse har i perioden jan. 2009 – dec. 2010 deltaget i projektet EDISON, som står for “Electric vehicles in a Distributed and Integrated market using Sustainable energy..
Ea Energianalyse har gennemført et analysearbejde om personbilers CO2-emission for Energi- og olieforum og Norsk Petroleumsinstitutt. Analyserne har især fokus på CO2-emission fra elbiler på kort og mellemlang..
Ea Energianalyse har undersøgt den nuværende og fremtidige værdi af elbiler for elsystemet. Med fokus på elbilejere i Tyskland, Storbritannien og Danmark har Ea udarbejdet en beskrivelse af..
Ea Energianalyse har udarbejdet et roadmap for anvendelse af gas i transportsektoren i Danmark for HMN Naturgas. Anvendelse af gas i transportsektoren har potentiale for både økonomiske og..
Ea Energianalyse har for Norsk Petroleumsinstitutt gennemført en analyse af, hvordan den norske transportsektors energiforbrug og CO2-udledning kan udvikle sig frem til 2035. Formålet var at belyse forskellige..
Reguleringen af energi- og transportområdet foregår stadig i høj grad på det nationale plan. Fx er afgifter på biler (elbiler og traditionelle biler) og støtteordninger for forskellige elforsyningsmuligheder..
Ea Energianalyse har for brancheforeningen Energi- og olieforum (EOF) udarbejdet en analyse af CO2-emissionerne fra fem forskellige slags personbiler: benzin-, diesel-, hybrid-, plug-in hybrid- og elbiler med fokus..
Vi har lavet flere projekter i Tyrkiet. Læs mere om noget af vores arbejde her.