EU har flere fælles miljømål for årene 2030 og 2050. Hvis målene skal nås, og især hvis de skal nås på en omkostningseffektiv måde, vil de kræve fælles EU-løsninger såsom EU ETS. Det samme er tilfældet for de ikke-kvotebelagte sektorer, såsom transportsektoren, hvor det forventes, at overgangen til en mere energieffektiv og CO2-neutral transportsektor i høj grad vil blive drevet af EU-politik.
En række vigtige transportrelaterede beslutninger vil blive truffet i EU i de kommende år. Blandt de mest fremtrædende er spørgsmålet om CO2-udledningsmål for nye køretøjer som følge af, at gældende emissionsstandarder udløber for varebiler i 2020 og personbiler i 2021. Fra tidligere at have været en firstmover, som var med til at lede udviklingen for emissionsstandarder for personbiler, er EU nu begyndt at halte bagefter.
Energifonden og Det Økologiske Råd igangsatte i 2016 et projekt, som havde til formål at hæve ambitionsniveauet for transportsektoren i EU. Relevante EU-aktører blev indbudt til to halv-dages arrangementer i Bruxelles, hvor transportanalyser og faktaark blev præsenteret og hvor fokus var at analysere ”best practice” inden for regulering af transportsektoren.
Ea bidrog til indsatsen, ved at udarbejde en forenklet EU-udgave af den danske Grøn Roadmap 2030 analyse. Analysen er baseret på 2 scenarier: Et Business as Usual (BaU) scenarie og et 30% scenarie, hvor CO2-udledningen reduceres med 30% i forhold til 2005.
Resultaterne blev præsenteret på konferencen “EU roadmap for decarbonizing road transport towards 2030”, som blev afholdt i Bruxelles d. 3. maj 2017.
Vi har lavet flere projekter i Tyrkiet. Læs mere om noget af vores arbejde her.